2006


Arie van Geest, Visible Absence
Livingstone gallery, Den Haag en Galerie Willy Schoots, Eindhoven

Tekst:
Pieter van Oudheusden

Luxe Editie: oplage 40, hardcover, 32 x 24,5 cm, 132 p.
Totale oplage: 1.000, waarvan 40 in deze Luxe Editie, met daarin een originele tekening.

eBook-flyer boekuitgave 'Visible Absence' eBook-flyer Info over de publicatie 'Visible Absence'.

Bij deze Luxe Editie is steeds één originele tekening opgenomen uit de periode 1983 - 1986.
Alle tekeningen hebben een papierformaat van 40 x 30 cm; de
beeldformaten variëren.
Zie de twee voorbeelden hieronder:










Tekening, oostindische inkt en aquarel op papier

Zonder titel, 1986.
Oostindische inkt en aquarel op papier.
Beeldformaat: 15½ x 16½ cm.


«  terug naar Catalogi                  «  terug naar speciale edities



Tekening, oostindische inkt en aquarel op papier

Zonder titel, 1986.
Oostindische inkt en aquarel op papier.
Beeldformaat: 17 x 20 cm.

Tekstfragment monografie Visible Absence 2006 tentoonstellingen: • Livingstone gallery, Den Haag      
• Galerie Willy Schoots, Eindhoven


Het onzichtbare schilderij

Een landschap met op de voorgrond twee nietige ruiters in wie Don Quichot en Sancho Panza te herkennen zijn.
De knecht wijst op een tafereel in de verte: een luchtspiegeling tussen opdoemen en verdwijnen, zinderend in de hete woestijnlucht.

De heuvels nemen de gedaante van een liefdespaar aan, zich uitstrekkend langs een horizon waarop hartvormige paletten dansen. Onder hen, weerschijn binnen weerschijn, reflecteert het water een verblekende sterrenhemel uit een andere tijd, een andere plaats. In een violette schemer weifelt het licht tussen dag en nacht, en niets is nog wat het lijkt.

Zelfs de ruiters kunnen bij nader inzien onmogelijk echt zijn. De verarmde hidalgo die zich verbeeldt een ridder te zijn en zijn schildknaap tegen wil en dank zijn immers romanpersonages, afkomstig uit Spanje, land van luchtkastelen en mystieke visioenen.

De bedrieglijke ruimte van het schilderij is een en al hallucinatie, droom en spookverschijning. Een en al citaat ook, tot aan de titel toe: Ex Aequo (La nuit espagnole), met dank aan Francis Picabia. De enige die werkelijk bestaat, is de schilder die met zijn penseel de strijd aanbindt tegen de windmolens op het lege doek.


Pieter van Oudheusden.
© Arie van Geest