1984
|
Kunst uit Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam
Tekst: Wim Beeren
43 x 30 cm, 56 p.
Reproductie van "Cultuur-Cultuur" op pagina 17
Aquarel / O.I. inkt op papier, 1984 (150 x 150 mm)
Reproductie van "Gethsemane" op pagina 27
Oost-Indische inkt op papier, 1983 (145 x 167 mm)
Alle vier getoonde kunstwerken: collectie Museum
Boijmans van Beuningen.
|
|
« terug naar Catalogi
Beweeg de muiswijzer over de afbeelding van de cover om
reproducties van Arie van Geest op pagina 27 te zien:
"Ewig ...",
Oost-Indische inkt op papier, 1983 (145 x 170 mm).
"De Consul",
Aquarel en OOost-Indische inkt op papier, 1983
(198 x 148 mm).
"Gethsemane",
Oost-Indische inkt op papier, 1983 (145 x 167 mm).
|
|
Tekst catalogus Kunst uit Rotterdam:
Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam 1984
|
Arie van Geest
Het tegenwoordige werk van Arie van Geest zit in een katharsis.
Hij was de Rotterdamse held van de monumentale sentimentaliteit en sensualiteit. Tot hij
enige jaren geleden de verhouding met Alice (uit Wonderland) verbrak; zich cellulair terugtrok en de soberste lijnvorming ging plaatsen tegenover de
uitgestrektheid van een monotoon doorschilderd vlak.
De dromerige poëzie is niet verdwenen maar ze is niet meer gecostumeerd, ze moet zich nu naakt
handhaven in weinig meer dan in de gestalte van een languissante, maar niet te negeren lijn.
Terwijl de expirimenten doorgaan in de schilderijen lijkt er al van een groter bereik sprake te zijn in de tekeningen. Daar is de lijn minder de contour
van een gestalte maar wordt zij doel op zichzelf. Arie van Geest gebruikt haar op een ontspannen en bijna elegante wijze, met dien verstande dat zij er
niet is om het conflict op te roepen of een emotionele stroom schokkend te registeren.
Maar wel meet zij in soberheid de ruimte en brengt haar tot gestalte
en in de spanning van een zekere ambiguïteit weet zij zowel ruimte op te roepen als op het blad, in zijn tweedimensionaliteit, een stralende arabesk te zijn.
Zoals de twintiger jaren hun rust leken te nemen na de voorafgaande revolutionaire jaren, zo lijkt deze kunstenaar zich na de heftige revoltes van onze
voorbije jaren de luxe te gunnen van een eigen, ontspannen maar zeer doorleefd poëtisch domein.
Wim Beeren.
|
|