1986
|
Arie van Geest, Tableau Mourant,98 aquarellen
Haags Gemeentemuseum
Tekst: Mariette Josephus Jitta
23 x 15,5 cm, 40 p.
Oplage 20 exemplaren, hardcover
Elk exemplaar bevat een originele aquarel
Aquarel, behorende bij uitgave nummer 14.
Collectie Etienne en Nanda Dupont, Barendrecht.
|
|
« terug naar Catalogi « terug naar Speciale uitgaven
Beweeg de muiswijzer over de afbeelding om "Tableau
Mourant - Nr. 78" te zien.
Aquarel / O.I. inkt op papier, 1984, 16,6 x 14,4 cm.
Collectie Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amsterdam
|
|
Tekstfragment catalogus tentoonstelling:
Haags Gemeentemuseum, Den Haag, 13 december 1986 - 01 februari 1987
Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amsterdam, 24 april - 31 mei 1987
|
Tableau Mourant
Een kunstenaar schildert altijd naar aanleiding van zichtbare dingen: dingen, die hij in de werkelijkheid of in een innerlijke wereld heeft waargenomen,
dingen die hij gemaakt heeft - schilderijen, schetsen en probeersels - èn schilderijen, die hij van anderen gezien heeft. Deze elementen zijn met elkaar
verstrengeld.
Tableau Mourant maakte Arie van Geest naar aanleiding van Van Gogh's Man met de hark naar Millet. Van Gogh sprak over een verder gaan en een vertalen:
het is een omzetten in zijn eigen taal, waarin een verder gaan besloten ligt met een schilderij, dat bestaat èn met het werk, dat onder eigen hand ontstaat.
De uitkomst is een metamorfose van een 'bladzijde' van Millet.
Ook bij Arie van Geest vindt zoiets plaats. In de opeenvolging van bladen ontstaan als in een chemisch proces nieuwe beelden; beelden, die over elkaar
heenschuiven, elkaar verdringen en weer opdoemen; eerst binnen de contouren, die de figuur als een huid omspannen: vormen als diamanten scherp als
peerpunten, een larf een figuur, golvende lijnen, cypres en vrouw tegelijk.
Maar ook het veld wordt 'omgewoeld': de lijnen en de kleuren roepen evenwel geen concieze beelden op, zij suggeren alleen en in toenemende mate onrust en
chaos, waarin ook de figuur wordt meegezogen.
Slechts één teken onderscheidt zich van de vegen en krassen: een zigzag, gegrift in de figuur, een laatste citaat, de doodlopende weg uit het Korenveld
met kraaien van Vincent van Gogh.
Mariette Josephus Jitta.
|
|