Introductie

De kennismaking met Les chants de Maldoror van Comte de Lautréamont en Alice in Wonderland van Lewis Carroll is van beslissende invloed geweest voor het karakter van de schilderijen die ik sinds 1968 vervaardig. Het werk is in te delen in vier periodes, waarin regelmatig enkele series op het toneel van de verbeelding verschijnen. N.a.v. een langdurig verblijf in New York de zomer ervoor, ontstaat in 1971 de uit elf tekeningen bestaande serie Wah-Wah. Een gemaskerde baviaan kruipt door de spiegel en ontmoet na talrijke omzwervingen uiteindelijk zijn wederhelft

November 1972 voltooi ik De drie Marguerites. De kennismaking met een paradoxale, poëtische waanwereld, die vooral wordt beïnvloed door de literatuur. Tien jaar lang zal Alice mijn werk domineren. Zij vertegenwoordigt in die periode in toenemende mate mijn alter ego, dat in een heldere, klassieke vormgeving van surrealistische ensceneringen de zogenaamde werkelijkheid probeert te relativeren.

Begin jaren tachtig neem ik afscheid van Alice. De schilderijen worden expressionistischer en complexer van karakter. Zij vormen de vensters op een hermetisch universum van gelaagdheden, waarin naast de literatuur vooral de kunstgeschiedenis een inspiratiebron blijkt te zijn. In het najaar van 1984, ontstaat de serie Tableau Mourant, 98 aquarellen n.a.v. het schilderij Het einde van de dag dat Vincent van Gogh in 1889 schilderde naar een werk van Jean François Millais. De serie werd in 1986 in het Gemeentemuseum van Den Haag geëxposeerd, een jaar later in het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam en werd vervolgens aangekocht door hetzelfde museum.

Halverwege de jaren negentig keert Alice terug op de schilderijen. Echter, zij bevindt zich nu in het gezelschap van Pinokkio, de vertegenwoordiger van de leugen en ontmoet in het Neverland van de schilderkunst Peter Pan, de eeuwige jongeling zonder schaduw. Een onmiskenbaar gevaar dreigt in de bosjes van het verloren kinderparadijs. In 1999 ontstaat de serie Desolation Row, een inventarisatie van imaginaire wezens die het domein van de zachte waanzin bevolken. Tussen 2009 en 2011 werk ik aan de 12-delige schilderijenserie Alice (high, low and in between); een zoektocht door de kunstgeschiedenis verweven met de illustraties van John Tenniel, de eerste illustrator van Alice in Wonderland.

In de zomer van 2011 belandt mijn werk in een volgende periode en voer ik de eerste verkenningen uit voor de nieuwe serie The Broken Promised Land, waarvan op dit moment zo’n dertig schilderijen zijn voltooid. De tuin, die mijn Franse zomerverblijf verbindt met de rivier de Vienne, is de locatie die ik koos als vertrekpunt om mijn helden & demonen de plaats te kunnen geven waar ze in mijn ogen recht op hebben. Omgeven door het stralende zomerlicht en de botanische woekeringen uit de vrije de natuur vertolken zij een rol in het imaginaire circus van de geest.

Arie van Geest
5 november 2015

Atelier Rotterdam, juni 2017

Atelier Rotterdam, juni 2017


Atelier Rotterdam, november 2015

Atelier Rotterdam, november 2015


© Arie van Geest